הלכים בשביל ישראל

שביל ישראל

שביל ישראל הינו שביל שסומן בשנת 1995, אורכו של השביל כ-1,040 ק"מ. הפעם נלך את קטע מס' 14 בשביל ישראל.
הקטע מתחיל על כביש מס' 762 בסמוך לרמת טבעון. קטע זה מוגדר כקטע קל באופן יחסי למעט סיומו שהינו עלייה קיבוץ יגור במעלה נחל המעפילים ועד לעוספייה. המלצה למטיילים לא להשאיר את רכבם בסמוך לכביש בשל סכנת הפריצה למכוניות.

הטיול מזמן להולכים במקטע זה מספר רב של נקודות עניין וכדאי להכירן:

א. עצי אלון – עצי אלון הפרושים לאורכה של הדרך הם אלוני התבור. עץ רחב ומרשים העומד בשלכת בחורף ומכוסה עלים מהאביב. עצים אלו הקנו את שמו של האזור והא נקרא גבעות אלונים. העצים ניצלו בזכות הטמפלרים שהגנו עליהם מפני השלטון העותמני שרצה לכורתם ולעשות בהם שימוש להנעת הרכבות.

ב. רכסים – הישוב רכסים הוקם על ארבע רכסים ושמו נגזר מארבעת הרכסים שהישוב בנוי עליהם. האוכלוסייה החרדית המאכלסת את הישוב העניקה לו את הכינוי בני ברק של הצפון. שביל ישראל חוצה את הישוב לכל אורכו.

ג. כפר חסידים – הישוב כפר חסידים הוקם ע"י ארבע חצרות חסידים בשנת 1924 בתקופת העלייה הרביעית. הישוב הוקם כישוב חרדי חקלאי אך חוסר הניסיון, פגעי הטבע והתנכלות המקומיים הביאו את הישוב לפשיטת רגל ולשינוי יעודו.

ד. נחל הקישון – הנחל הנמצא בתהליך שיקום, אך בעוברנו על הגשר מעליו המראה שניבט למולנו הינו של נחל גוסס עם זרזיף מים מעופשים.

ה. קיבוץ יגור – הקיבוץ שעלה על הקרקע בשנת 1922 ע"י קבוצה מגרעין אחווה בליל גשם שוטף. הקיבוץ שימש בסיס אימונים והתארגנות לפלמ"ח וכן אכלס סליקים רבים עם תחמושת וכלי נשק רבים. את המעפילים משוחררי הפריצה מכלא עתלית הובילו אליו והטמיעו אותם בין חבריו. ארוע מכונן נוסף פקד את הקיבוץ וזכה לשם השבת השחורה. לאחר לילי הגשרים בעקבות מידע מוקדם שנמסר לבריטים הקיבוץ הושם במצור, והתקיים חיפוש שנמשך כשבוע, במהלכו של החיפוש נחשף מצבור נשק רב  ותושביו נעצרו.

הכותב: צביקה פרץ מוביל קבוצות בשביל ישראל

ארץ הצבי טיולים

שתפו את המאמר